Verken Statens Næringsmiddeltilsyn (SNT) eller det svenske Livsmedelsverket endrer sine kostholdsråd som følge av kreftalarmen etter funn av akrylamid i svenske næringsmidler.
- Den svenske undersøkelsen ser ikke ut til å gi grunnlag for å
endre de generelle kostholdsrådene. Man bør fortsatt spise mer
korn, frukt og grønnsaker og mindre av fete produkter som potetgull
og pommes frites, skriver Statens Næringsmiddeltilsyn i en
pressemelding.
Det understrekes videre at selv om det er
snakk om et giftig stoff som kan være kreftfremkallende, er det
ikke knyttet noen alvorlig helserisiko til noen av de produktene
som er undersøkt.
Tar prøver i Norge
Statens
Næringsmiddeltilsyn tar imidlertid funnene fra Stockholms
Universitet meget alvorlig og vil ta tilsvarende prøver av
næringsmidler i Norge. De har også kalt inn til et møte i dag med
produsenter, detaljhandel og andre aktuelle parter for å diskutere
den svenske undersøkelsen og planer for videre
arbeid.
Det svenske Livsmedelsverket sier i sine råd til
forbrukere, forhandlere og produsenter at det er vanskelig å
bedømme risikoen av akrylamid-funnene i maten. Kunnskapen om
hvordan akrylamid dannes og hvilke matvarer som inneholder stoffet
er fortsatt begrenset. Det er derfor ikke mulig å si noe sikkert om
hvorvidt risikoen av akrylamid i maten overstiger de positive
effektene maten gir eller ikke. Men de finner ikke grunn til å
endre på de kostholdsrådene vi alle kjenner.
Råd til forbrukerne
Livsmedelsverket
gir imidlertid noen enkle råd for hvordan man kan redusere
akrylamid i maten. Det ser ut til at akrylamid dannes i mat som er
rik på kullhydrat og som oppvarmes sterkt - til mer enn hundre
grader. Det ser ikke ut til at det dannes akrylamid ved koking. Så
derfor bør man spise disse matvarene kokt eller rå, ikke stekt,
grillet og fritert.
Det ser foreløpig ut til å være en
sammenheng mellom høy mengde av akrylamid og høy
tilberedningstemperatur og lang tilberedningstid. Lengre tid og
høyere temperatur ved steking, grilling og fritering gir altså mer
akrylamid.
Næringsmiddelansvarlig i Forbrukerrådet Stine
Wohl Sem gir følgende råd til engstelig som gjerne vil sikre
seg.
- Er du i tvil, unngå slik mat, sier Stine Wohl
Sem.
Og for ordens skyld: Røykere får i seg mer akrylamid
enn ikke-røykere.
Amerikanske forskere tviler
En
samling amerikansk forskere og fysikere i det uavhengige
forbrukerkonsortiet American Council on Science and Health (ACSH) i
New York mener det ikke er belegg for å påstå at akrylamid øker
risikoen for kreft.
- Kreftfaren er utelukkende basert på
laboratorietesting der dyr er blitt gitt høye doser. Det finnes
overhodet ikke bevis for at mennesker som spiser mat som inneholder
akrylamid-innholdet nivåene de svenske forskerne har målt,
risikerer å få kreft, uttaler dr. Whelan i ACSH i et
kommuniké.
Resultatene fra den svenske
undersøkelsen
Resultatene fra den svenske
undersøkelsen er basert på tilfeldig valgte stikkprøver av hvert
enkelt produkt. I Norge har vi ingen faregrense for innhold av
akrylamid i mat. Verdens helseorganisasjon har ifølge VG satt en
grense for drikkevann på 0,1 mikrogram (en milliondel av et gram)
akrylamid per liter.
Tallene i tabellen viser antall
mikrogram per kilo som er målt, og viser også feilmarginene i
målingene.
Se listen med forekomsten av akrylamid fra den svenske undersøkelsen.
Tips en venn om denne artikkelen
© forbrukerportalen.no Har du kommentarer til nettstedet, send e-post til webredaksjonen.
Ansvarlig redaktører for innholdet på forbrukerportalen er Julie Bianca Dahl og Jarle Oppedal.
Nyhetsbrev og syndikerte nyheter (RSS og ATOM)