Hopp til innhold  Hopp til navigasjon   

Liste med hovedtemaer for forbrukerportalen

Ikke nye kostråd etter akrylamid-funn

Verken Statens Næringsmiddeltilsyn (SNT) eller det svenske Livsmedelsverket endrer sine kostholdsråd som følge av kreftalarmen etter funn av akrylamid i svenske næringsmidler.

- Den svenske undersøkelsen ser ikke ut til å gi grunnlag for å endre de generelle kostholdsrådene. Man bør fortsatt spise mer korn, frukt og grønnsaker og mindre av fete produkter som potetgull og pommes frites, skriver Statens Næringsmiddeltilsyn i en pressemelding.
Det understrekes videre at selv om det er snakk om et giftig stoff som kan være kreftfremkallende, er det ikke knyttet noen alvorlig helserisiko til noen av de produktene som er undersøkt.

Tar prøver i Norge
Statens Næringsmiddeltilsyn tar imidlertid funnene fra Stockholms Universitet meget alvorlig og vil ta tilsvarende prøver av næringsmidler i Norge. De har også kalt inn til et møte i dag med produsenter, detaljhandel og andre aktuelle parter for å diskutere den svenske undersøkelsen og planer for videre arbeid.
Det svenske Livsmedelsverket sier i sine råd til forbrukere, forhandlere og produsenter at det er vanskelig å bedømme risikoen av akrylamid-funnene i maten. Kunnskapen om hvordan akrylamid dannes og hvilke matvarer som inneholder stoffet er fortsatt begrenset. Det er derfor ikke mulig å si noe sikkert om hvorvidt risikoen av akrylamid i maten overstiger de positive effektene maten gir eller ikke. Men de finner ikke grunn til å endre på de kostholdsrådene vi alle kjenner.

Råd til forbrukerne
Livsmedelsverket gir imidlertid noen enkle råd for hvordan man kan redusere akrylamid i maten. Det ser ut til at akrylamid dannes i mat som er rik på kullhydrat og som oppvarmes sterkt - til mer enn hundre grader. Det ser ikke ut til at det dannes akrylamid ved koking. Så derfor bør man spise disse matvarene kokt eller rå, ikke stekt, grillet og fritert.
Det ser foreløpig ut til å være en sammenheng mellom høy mengde av akrylamid og høy tilberedningstemperatur og lang tilberedningstid. Lengre tid og høyere temperatur ved steking, grilling og fritering gir altså mer akrylamid.
Næringsmiddelansvarlig i Forbrukerrådet Stine Wohl Sem gir følgende råd til engstelig som gjerne vil sikre seg.
- Er du i tvil, unngå slik mat, sier Stine Wohl Sem.
Og for ordens skyld: Røykere får i seg mer akrylamid enn ikke-røykere.

Amerikanske forskere tviler
En samling amerikansk forskere og fysikere i det uavhengige forbrukerkonsortiet American Council on Science and Health (ACSH) i New York mener det ikke er belegg for å påstå at akrylamid øker risikoen for kreft.
- Kreftfaren er utelukkende basert på laboratorietesting der dyr er blitt gitt høye doser. Det finnes overhodet ikke bevis for at mennesker som spiser mat som inneholder akrylamid-innholdet nivåene de svenske forskerne har målt, risikerer å få kreft, uttaler dr. Whelan i ACSH i et kommuniké.

Resultatene fra den svenske undersøkelsen
Resultatene fra den svenske undersøkelsen er basert på tilfeldig valgte stikkprøver av hvert enkelt produkt. I Norge har vi ingen faregrense for innhold av akrylamid i mat. Verdens helseorganisasjon har ifølge VG satt en grense for drikkevann på 0,1 mikrogram (en milliondel av et gram) akrylamid per liter.
Tallene i tabellen viser antall mikrogram per kilo som er målt, og viser også feilmarginene i målingene.

Se listen med forekomsten av akrylamid fra den svenske undersøkelsen.

Sist oppdatert: 23.05.06 23:19
Bookmark and Share
 

© forbrukerportalen.no Har du kommentarer til nettstedet, send e-post til webredaksjonen.

Ansvarlig redaktører for innholdet på forbrukerportalen er Julie Bianca Dahl og Jarle Oppedal.
RSS Nyhetsbrev og syndikerte nyheter (RSS og ATOM)